onsdag 24 april 2013

Reg-skylt, Besiktning och Hjälmtvång

Efter att ha varit sjuk till och från i ca två månader var det idag äntligen dags att kroppsmåla sig i lycra, pumpa crossen och reka vägen till jobbet. Jag blev förundrad över att under det år jag varit borta från Stockholm verkar det som folk cyklar värre nu än vad de gjort tidigare. Cyklar mot rött (med barn i barnstol i värsta fall), befinner sig på fel sida vägen, pratar i mobiltelefon mm gånger 100. Visst ibland så kanske man gör någon miss och innerstadens cykelbanor är under all kritik men jag ser ju i alla fall om det är rött eller grönt ljus!

Vad är det som gör att när folk sitter i en bil så tvärnitar man för rött men på cykeln kan man snajda förbi lite snyggt? Jag funderade lite för mig själv och kom fram till att det kan vara så att i bilen är det mycket svårare att vara anonym men på cykeln däremot är det i stort sett omöjligt att få tag i någon om du inte just gör det... Tar tag i någon. Borde inte alla cyklar som ska framföras i trafik egentligen ha reg-skylt? Hur man ska genomföra detta rent praktiskt vet jag inte men det borde ändå vara så. Det borde även vara lag på att man ska besikta sin cykel så att den är trafikgodkänd. Jag jobbar som cykelmekaniker och får in cyklar där bromsbelägg är helt utslitna, styren som sitter löst eller i värsta fall där hjul inte sitter fast.

Är detta vad som behövs?

Det borde även vara hjälmtvång. Inte ens Moped klass II får framföras utan hjälm och där är maxhastigheten 25 km/h. På väg till mitt arbete idag så översteg jag till och med maxhastigheten för moped klass I (45km/h). Men det var ju helt ofarligt eftersom jag befann mig på en cykel så min hjälm jag hade då var ju helt onödig. Däremot tänk om jag hade suttit på en moped!

Nu sitter jag här i min präktighet och sammanfattar mina tankar högt för er att läsa men jag tycker faktiskt detta är viktiga frågor. Jag förstår att bilister blir förbannade när till och med jag blir förbannad som medcyklist. All denna bilistilska (är det ens ett ord?) gånger alla timmar i bil i innerstaden så är det inte så konstigt att cyklister som befinner sig tränandes på motorvägen får smaka på hämndens kraschande pris. Oftast är det ju just de cyklisterna som faktiskt besitter cykelvett och sköter sig i trafiken som blir drabbade. Inte allt för sällan får man höra om prejjade klungor som är ute och tränar där det blir ganska omfattande olyckor med skadade cyklister och cyklar för 10-tusantals kronor som blir totalförstörda. Samtidigt som innerstadscyklisten passerar ytterligare ett rödljus tävlandes mot hans pendlarrival och skapar en droppe hat till till den redan överfyllda bägaren. Lösningen tror jag inte är att göra innerstaden bilfri, vilket iofs vore skönt, utan att vi cyklister lär oss att följa de trafikregler som faktiskt finns!

2 kommentarer: